Artykuły
Wszystkie artykuły »
Skype

Skype jest to darmowy program umożliwiający komunikacje między użytkownikami Internetu, a oparty został na technologi peer-to-peer. Program ten daje możliwość prowadzenia rozmów głosowych oraz wiedo-rozmów między swoimi użytkownikami, a także odpłatnych rozmów z użytkownikami z poza sieci ( mowa tu o użytkownikach sieci komórkowych, stacjonarnych ), umożliwia nam to technologia VoIP ( z angielskiego Voice over Ip – głos przez IP ) i jest to tak zwana usługa SkypeOut. Oprócz rozmów głosowych program Skype oferuje także możliwość komunikowania się poprzez wiadomości tekstowe lub wysyłania różnego rodzaju plików. Twórcami aplikacji są szwedzcy programiści Niklas Zennström i Janus Friis oraz grupa programistów pochodzących z Estonii mieszkających w Tallinnie. Program działa na wielu popularnych systemach operacyjnych jak na przykład: Microsoft Windows, Mac OS X, Symbian, iPhone OS, Playstation Portable OS a nawet Linux ( ciekawostka – jest to pierwsza wersja komunikatora internetowego Skype która daje możliwość prowadzenia wideo-rozmów na platformie linuksowej). Niestety kod źródłowy Skype’a nie jest ogólno dostępny dla zaawansowanych użytkowników pomimo tego że licencja programu to freeware. Program Skype, jak deklarują jego twórcy Niklas Zennström i Janus Friis korzysta z pakietu modułów autorstwa firmy GIPS, w tym kodeka GIPS iSAC, dostosowującego prędkość transferu danych do bieżącej przepustowości łącza internetowego ( statystycznie 3-16 kilobajtów na sekunde ). Co ważniejsze odwrotnie do kodeków używanych przez standardową, tradycyjną telefonię ( czyli GSM oraz 3G), które opierają się na CELP ( Code Excited Linear Prediction ), nie potrzbuje 70-100 ms próbki testowej na resynchronizację, gdy połączenie utraci swą ciągłość. Skype używa również kodek dźwięku GIPS iLBC (Internet Low Bit Rate Codec), który jest przeznaczony do połączeń o niewielkiej przepływności. Skype stosuje algorytm GIPS AGC ( z angielskiego Adaptive Gain Control ), która w wielkim skrócie polega na umiejscowieniu optymalnego poziomu sygnału oraz zmniejszeniu szumu. U adresata wykorzystuje się procedurę NetEQ APC (Adaptive Playout Controller), która pobiera i buforuje testowe próbki dźwięku który został przesłany, a następnie zmniejsza do całkowitego minimum efekt który wywoływany jest przez różnicę opóźnień przesyłanych między użytkownikami Skype pakietów, tak zwany Jitter ( jest to nic innego jak odchylenie od standardowego przepływu sygnału )